Over het algemeen kun je, als je zwanger bent, alles blijven doen wat je ook deed toen je niet zwanger was. Zoals werk, sport, seks, autorijden enzovoort. Het is belangrijk dat je goed voor jezelf zorgt en naar je lichaam luistert. Om de baby zo gezond en sterk mogelijk op de wereld te zetten, informeren de verloskundigen van Verloskundigenprakrijk Weert je graag. Je kunt de volgende leefregels in acht nemen.

Neem foliumzuur
Foliumzuur wordt aangeraden vanaf het moment dat je zwanger wilt worden t/m de 10e zwangerschapsweek. De aanbevolen hoeveelheid is 0,5 mg per dag. Deze vitamine speelt een belangrijke rol bij de ontwikkeling van het zenuwstelsel. Het verkleint o.a. de kans op een ‘open ruggetje’. Foliumzuur kun je kopen bij de drogist en apotheek.

Mijd roken, alcohol en drugs
Door roken krijgt de baby minder voeding dan hij nodig heeft. De baby kan daardoor achterblijven in groei. Daarnaast is het zo dat er een grotere kans bestaat op problemen met de placenta. Ook heeft een kind van wie de moeder in de zwangerschap (mee)rookt een grotere kans om plotseling in de baarmoeder te overlijden en een grotere kans om te overlijden aan wiegendood. Daarnaast is recent ontdekt dat roken bepaalde skeletafwijkingen bij het kind kan veroorzaken.

Indien je alcohol gebruikt in de zwangerschap komt dit via de placenta bij je ongeboren baby terecht. De lever van de ongeboren baby is nog onrijp en kan deze giftige stof niet zelf verwerken. Vanaf welke hoeveelheid het drinken van alcohol schade kan geven, is onbekend. Wel is bekend dat alcohol soms in kleine hoeveelheden al schadelijk kan zijn.

Het gebruik van drugs tijdens de zwangerschap kan de ontwikkeling van je kind ernstig verstoren. Het vergroot de kans op aangeboren afwijkingen. Uit onderzoek is tevens aangetoond dat het waarschijnlijk is dat baby’s van zwangere vrouwen die regelmatig drugs gebruiken kleiner zijn en een lager geboortegewicht hebben. Ook de duur van de zwangerschap is vaak korter: er komen meer vroeggeboortes voor.

Mijd rauwmelke kaas
Kazen gemaakt van rauwe melk kan je beter niet nuttigen tijdens de zwangerschap. Er bestaat een kans dat je hierdoor een listeria-infectie oploopt, hoewel deze kans zeer klein is. Nederlandse kaas mag je gewoon eten en ook de buitenlandse kazen gemaakt van gepasteuriseerde of gesteriliseerde melk vormen geen probleem. Staat er ‘au lait cru’ op de verpakking, dan laat je deze kazen beter staan.

Rauw vlees

Eet geen rauw of rosé gebakken vlees (zoals filet Americain of rosbief) Was rauwe groenten en fruit goed voor gebruik. In onvoldoende verhit vlees en in ongewassen groenten en fruit komen soms ziekteverwekkers voor die onder andere toxoplasmose kunnen veroorzaken. Toxoplasmose is een parasiet en kan tijdens de zwangerschap tot aangeboren afwijkingen bij je kindje leiden.

Mijd chemische stoffen

Probeer in de zwangerschap zoveel mogelijk contact met de volgende stoffen te vermijden: verf op terpentinebasis, ongediertebestrijdingsmiddelen en overige chemicaliën. Van haarverf zijn tot nu toe geen schadelijke effecten bekend. Voor de zekerheid kan je beter geen soorten gebruiken waar loodhoudende oplosmiddelen in gebruikt worden.

Mijd de sauna/zonnebank in de eerste drie maanden
Het is verstandig om de eerste drie maanden van de zwangerschap langdurige hete baden, saunabezoek of zonnebank te vermijden. De zonnebank kan een zwangerschapsmasker (een bruine verkleuring van de gezichtshuid) veroorzaken of verergeren. Dit kan ook gebeuren door langdurig zonnen.

Wees voorzichtig met de kattenbak

Bij het verschonen van de kattenbak en het werken in de tuin is het belangrijk om handschoenen te dragen. In de uitwerpselen van (vooral jonge) katten komt een parasiet voor die toxoplasmose kan veroorzaken.

Neem weinig orgaanvlees
In lever en ander orgaanvlees zit veel vitamine A. Inname van grote hoeveelheden vitamine A in de zwangerschap verhoogt het risico op aangeboren afwijkingen.

Vegetariër? Denk aan vitamine B en ijzer

Wanneer je geen of nauwelijks vlees eet, let er dan op dat je genoeg vitamine B en ijzer binnenkrijgt. Vitamine B zit vooral in volkoren producten, aardappelen, peulvruchten, eieren en zuivelproducten. Peulvruchten en eieren zijn ook belangrijke bronnen van ijzer, net als vleesvervangers.

Neem vitamines

Zowel tijdens de zwangerschap als tijdens de kraamperiode (voornamelijk bij borstvoeding) heeft het lichaam extra behoefte aan vitamines.

Wanneer je gezond en gevarieerd eet is het gebruik van een extra vitaminepreparaat (voedingssupplement) niet noodzakelijk. Merk je dat gezond eten je niet altijd even goed lukt, dan kan een vitaminepreparaat voor een extra aanvulling op je voeding zorgen. Zorg er dan wel voor dat je een preparaat kiest dat geschikt is voor tijdens de zwangerschap. Vraag ernaar bij de drogist of apotheek.

In de media wordt regelmatig geschreven over het gebruik van extra vitamine D en visolie tijdens de zwangerschap. Vanuit onze beroepsorganisatie is over het gebruik van visolie tot nu toe geen officieel advies. Voor vitamine D geldt het advies om dagelijks 10 microgram te gebruiken.

Luister naar je behoeften aan seksualiteit
De beleving van seksualiteit tijdens de zwangerschap wisselt van vrouw tot vrouw. Bepaalde klachten staan soms zin in seks in de weg. Soms bestaat er meer behoefte aan intimiteit en aanraking dan aan gemeenschap. Dit zijn normale veranderingen in seksuele behoeftes tijdens de zwangerschap. Bij een normaal verlopende zwangerschap zijn er geen geboden of verboden ten aanzien van seksualiteit. Gemeenschap kan geen miskraam of beschadiging van het kind veroorzaken. Alleen bij bloedverlies of gebroken vliezen wordt gemeenschap afgeraden. Problemen met seksualiteit kan je altijd met de verloskundige of een arts bespreken. Dit geldt ook voor eerdere vervelende seksuele ervaringen of moeite hebben met een inwendig onderzoek.

Ga gerust maar verstandig op vakantie
Als je zwanger bent, kun je gerust op vakantie gaan. Wij raden aan een vakantiebestemming te kiezen waar goede medische zorg aanwezig is, mochten zich onverhoopt complicaties voordoen. Tegen vliegreizen bestaat uit medisch oogpunt geen bezwaar. Vliegtuigmaatschappijen willen meestal geen zwangere vrouwen na 36 weken zwangerschapsduur meer laten vliegen. Sommige luchtvaartmaatschappijen hanteren strengere regels, waarbij er na zeven maanden zwangerschap al niet meer gevlogen mag worden. Wij adviseren je om een vliegverklaring mee te nemen wanneer je een vliegreis maakt. Je kunt van ons een zwangerschapsverklaring meegeven, waarin staat hoever je zwanger bent en wanneer de uitgerekende datum is. Dit is anders dan een ‘fit to fly’ verklaring, omdat wij geen uitspraken mogen doen over de medische toestand ten tijde van de vliegreis. Vraag goed na bij je vliegtuigmaatschappij welke eisen worden gesteld, zij bepalen uiteindelijk of je mag vliegen. Vakanties op grote hoogte worden afgeraden. Door de afnemende zuurstofspanning van de lucht is er minder zuurstof beschikbaar.