Het begin van je bevalling
Bij een zwangerschap tussen 37 weken en 42 weken mag je onder leiding van de verloskundige bevallen. Bij een zwangerschapsduur vanaf 41 weken zullen de controles frequenter plaatsvinden, in samenwerking met de gynaecoloog in het ziekenhuis.
Bij iedere vrouw en bij iedere bevalling kan het begin van de bevalling anders zijn. Om je zo goed mogelijk voor te bereiden op de bevalling adviseren wij je de pagina Voorbereiding goed door te lezen.

Weeën, breken van vliezen, bloedverlies
Een zwangerschap begint doorgaans met weeën, met het breken van de vliezen of met bloedverlies.

Weeën
Een wee is een pijnlijke, steeds terugkerende samentrekking van de baarmoeder. Je buik wordt hierbij hard. Je kunt de pijn van de wee voelen in je buik, in je rug en soms ook in je bovenbenen. Tussen de weeën door is de buik soepel en voel je geen pijn. De eerste weeën zijn vaak goed te verdragen. Naarmate de ontsluiting vordert, worden de weeën pijnlijker.

Breken van de vliezen
Een bevalling kan beginnen met het breken van de vliezen. De vliezen zijn als het ware een dunne zak waar de baby en het vruchtwater in zitten. De vliezen beschermen de baby tegen infecties. Breken je vliezen, dan verlies je vruchtwater zonder dat je dit tegen kunt houden. Let op de kleur van het vruchtwater en probeer eventueel wat op te vangen in een potje of maandverband uit het kraampakket.

Bloedverlies
Aan het einde van de zwangerschap kun je soms wat bloederig slijm en/of de slijmprop verliezen. Deze slijmprop heeft de baarmoedermond afgesloten. Het verliezen van de slijmprop (al dan niet met wat bloed) wordt ook wel ‘tekenen’ genoemd. Niet altijd betekent dit dat de bevalling begonnen is, sommige vrouwen verliezen de slijmprop al enkele weken voor de uiteindelijke bevallingsdatum.